[10-1]
Értem. Én meg köszönöm a bizalmat! Valóban mondták már többen is (olyan cserkészek, akik egyben bogarak is), hogy azt szeretik a Szentjánosbogárban, hogy itt nagyon sok a mélyebb, lelkizősebb témákról való beszélgetés sok-sok játékkal fűszerezve. És talán pont itt van az egyik lényeges pont. Szerintem a játék a beszélgetések és úgy általában csoportfoglalkozás sója. Ha ügyesen, az igény, a hangulat és/vagy a saját célunk szerint választunk játékot, azzal sokkal színesebb lehet egy-egy foglalkozás vagy hosszabb beszélgetés.
Az internetről nem tudok sajnos konkrét játékokat mondani Neked, mert a Bogárnak van egy - ha jól emlékszem - 366 játékot tartalmazó Játékoskönyve, amiben még mindig van jópár olyan játék, amelyet nem fedeztem fel, nem aknáztam ki az esetlegesen benne rejlő lehetőségeket, így én egyelőre még inkább azzal "dolgozom". Viszont - talán Te is láttad - Joachimlaci barátunk több internetes játékadatbázis elérhetőségét osztotta meg velünk. (Ezúton is hálás köszönet érte!)
Több csoportnál még bejön, ha nem rögtön a téma közepébe vágásával kezdjük a beszélgetést, hanem egy frappáns történettel, mesével teremtünk neki hangulatot. Rengeteg ilyen könyv van, amiben rövid, velős és tanulságos storyk vannak. Pl. az "Erőleves a Léleknek" sorozatban található 2-10 perces történetek, novellák nálunk nagyon bejöttek. A neten amúgy találsz még ilyeneket. Pl. a Virtuális Plébániának van egy nagy "szilvaréruma" itt: http://plebania.net/hittanterem/?op=viewkat&kid=9&PHPSESSID=e15f1a0f22e0d2d11cfa077d05281843
A beszélgetésvezetésről, a játékokról és úgy általában a csoportvezetéssel kapcsolatos gondolataimról pedig már írtam pár sort a baloldali "Klubvezetés" modulban. (Ez itt a reklám helye... :) Ha gondolod, olvass bele (sőt, megtisztelnél, ha - akár egy külön levélben - elmondanád róla a kritikádat is!)
Jó éjt! (vagy reggelt!) |
Őrsvezetőkkel is fogok beszélni, Hozzád leginkább azért fordultam, mert mintha Nektek a bogárban nagyobb tapasztalatotok (és több módszertanotok) volna (akár hosszabb) beszélgetések vezetésében és érdekessé tételében. (A cserkészetben a - főleg a komolyabb, és ha eldugottan is, de erkölcsi témájú - beszélgetés talán ritkábban kap ekkora szerepet.) Így - hogy őszinte legyek -, azzal is "beérném", ha olyan történetekkel, játékokkal kapcsolatban ajánlanál lelőhelyet, amiket Ti a bogárban használtok ennyi idősek csoportfoglalkozásán. Egyrészt mintának biztosan tök jók, még ha mi kicsit másról is szeretnénk szót ejteni, másrészt pedig a cserkésztörvényektől kiindulva szerintem tök jól lehet beszélgetni sok mindenről, pl. a becsületességről, a környezetvédelemről, a takarékosságról, a szórakozásról vagy a másokon való segítésről, stb. stb. Persze, ha érdekel a dolog, és konkrétabban is elgondolkodsz rajta, annak csak örülni tudok, és bárhogy is, hálás köszönetem!!! |
A www.cserkesz.hu -n elég sok linket találni. Talán köztük is találsz erre vonatkozó írásokat. |
A tíz cserkésztörvény átadásában még nincs tapasztalatom, ezért csak tapasztalatlanságból született tippeket tudnék adni (hogy én hogyan fognék hozzá), ha szeretnék, viszont más őrsvezetőknek egész biztosan vannak tapasztalatai. Talán érdemes lenne előbb őket megkérdezni a témában. Addig én is megpróbálom előkotorni azt a cserkész könyvet, ahol erről olvastam: hogy hogyan adjuk le a törvényeket. (most elkezdtem keresni, de nem találtam.) Pár napig nem leszek itthon, de utána jobban feltúrom a lakást, mert most engem is érdekelni kezdett a téma... :) :) :)
Sok szerencsét!!! |
Írtad a történeteket, ill. a törvényt megjelenítő játékokat, és azt, hogy ilyesmik közül neten is lehet találni dolgokat. Tudnál esetleg mondani egy-két címet, hogy pontosabban hol? Persze ha könyvcímet tudsz mondani, az is sokban előre vinné a dolgot! (Már eddig is sokat segítettél! Köszönöm szépen! :) |
Igen, a cserkésztörvények. Egyszer olvastam egy őrsvezetői kézikönyvet. Abban volt arról szó, hogy hogyan kell "leadni" a 10 cs. törvényt. Szerintem, ami nagyon fontos ennél a kérdésnél, az elsősorban az, hogy a gyerekek ne érezzék úgy, hogy egy leadandó anyagról van szó. Nem is úgy kezdeném, hogy most az 5. cs. törvényről lesz a téma, hanem "burkoltan" felkészülnék belőle, és a végén fűzném csak oda lábjegyzetként, hogy mellesleg az 5. törvényről volt ma szó. Hogy is gondolom? Bár nem vagyok cserkész, de úgy érzem, hogy érdemes először nekünk, vezetőknek alaposan átgondolni, hogy miről is szól az adott törvény. Mi az értelme annak, ha betartjuk? Mitől lesz attól jobb a világnak, a környezetemnek és nekem is, ha ezen törvények szerint élek?
Ahogy én látom, a korosztályom, tehát a mai fiatalok, főleg a kamaszok, nagyon sokan alapból elutasítóan állnak hozzá az ilyen jellegű törvényekhez. Túl sokféleképpen is értelmezhető annak, aki még nem foglalkozott vele jobban, és nagyon-nagyon nehéz őket teljes egészében betartani. Inkább konkrét tanácsokra lenne szükségük: hogy ha tényleg be akarják tartani őket, akkor a különböző élethelyzetekben hogyan lehetséges ezt megtenni... Ehhez rengeteg mese, történet található jó kis (rövid történetes, novellás) könyvekben, de lelsz egy rakattal az interneten is. Vagy lehet kezdésnek olyan játékokkal is próbálkozni, amelyben a játék eseményei az adott törvényt jelenítik meg valamilyen formában. De lehet szimplán beszélgetni is akár az előbb feltett, akár más, témába vágó kérdésekkel.
Más: A mai fiatalok nagy többsége nincs igazán meghallgatva. Ha nem is konkrétan ezt a problémát oldja meg, de érdemesebb lehet ezért úgy alakítani a beszélgetést velük a törvényekről, hogy az ne a tv-ek fontosságáról, hanem róluk szóljon. Legyen személyesebb, és ha felhoznak egy-egy személyesebb témát, ne vessük el. Hanem, ha tudunk, beszélgessünk a törvényekről annak fényében.
Önnevelés: Az önneveléshez mindenek előtt szükségünk van önismeretre, szerintem. Rengeteg önismereti játék és egyéb segédanyag található az interneten és más könyvekben is. Ha ez megvan... nem is tudom. Valszeg nem így beszélnék velük, hogy "ilyen vagy olyan fontos úgy általában az önnevelés", hanem az önnevelés rengeteg fajtájából mindig csak egyet-egyet vennék górcső alá. Nekem is és nekik is egyszerűbb így.
No... remélem a kérdésedre válaszoltam! :) |
Kösz szépen a válaszod! Több téma is van: pl. kötelességeink, engedelmesség (mikor?, kinek?, miért?, stb.), becsületesség, takarékosság (hol lehetnek a határok?, stb.), természetszeretet, stb. A teljes lista itt található: http://www.cserkesz.hu/71zrinyi/fooldal2.php?page=tizcserktorveny.php :) Meg fontos dolog az önnevelés, önmagunk nevelése is (bár ezt nem biztos, hogy beszélgetés keretében érdemes leginkább, de röviden talán ezt is szóba lehet hozni).
A tervezett beszélgetés résztvevői ismerik már a "szöveget", és röviden értelmezni is tudják, csak szerintem érdemes időnként elővenni, és egyre komolyabban, "magasabb" szinten beszélgetni róla, vagy annak kapcsán vmi más fontos dologról, ilyesmit tervezek most. Egy vez. |
Elmondod, mi az a komolyabb téma?
Amúgy egy korosztálynak az érdekes téma, ami megfelel a korosztályuknak. 8 évesekkel nem érdemes a párkapcsolatok rejtelmeiről beszélgetni, ahogy 15 évesekkel sem túl könnyű a mesék világáról.
Csak egy módon, szerintem... úgy, hogy ha az adott témát az ő szintjükön és az ő témáikon keresztül közelítjük meg. Már láttam 7-es piarista fiúknak írt lelkigyakorlatot számítógépes játékokból kiindulva. És abból áttérve az adott témára.
Megírod, hogy konkrétan milyen témáról szeretnél beszélgetni? |
Nekem az volna a kérdésem, hogy hogyan lehet egy komoly témáról való beszélgetést úgy bevezetni és levezetni, hogy az izgalmas legyen a nagyobbak (14 év felettiek, ez esetben főként fiúk) számára is? (Hogy legyen benne aktivitás is, de ne tűnjön "dedósnak" vagy "ömlengősnek" a dolog, és úgy általában is lekösse őket.) Van erre vmiféle módszertan? Vagy mindenki úgy csinálja, ahogy tudja?
Egy csoportvezető |
Kedves Látogató!
Ebben a fórumban a csoportvezetéssel kapcsolatos különböző problémákat beszélhetjük meg. (Nevelési, fegyelmezési problémák; mit játszunk?; hogyan érdemes nekivágni?; tapasztalat- és ötletbörze...) |
[10-1]
|