Játék – a klubunk sója
Játék nélkül nincs győzelem! Főleg, ha kisebbeket vezetünk. Ezt a fiatalabb vezetők is hamar belátják. Az viszont már nem mindenki előtt tiszta, hogy a közösségi játékban több lehetőség rejlik, nem csak aduászként lehet kezelni, amit végszükség esetén bedobunk, mentve vele a jó hangulatot és egy darabig a gyerekek figyelmét. A játék többrétegű („fenekű”) pedagógiai csodaszer is lehet, ha megfelelően kezeljük, mert a játékok sokkal több mindent rejtenek magukban, mint ahogy azt elsőre gondolnánk.
Játék-pedagógia:
Bár ez a rovat (Szentjánosbogár!) nem csak a táborviselt szentjánosbogaraknak szól, erről a témáról szólva elkerülhetetlen kitérni a Bogár egyik alapvető módszerére, a játék-centrikusságra:
Először is ne féljünk a játéktól, ne érezzük luxusnak, és ne odázzuk el azzal, hogy majd játszunk, ha marad rá idő! Nem csak azért alkalmazunk játékokat, mert jó „üzlet”, mert kiváló nevelőeszköz. A játék nem csak unaloműzésre szolgál, hanem sokkal több gond megoldásához nyújt kezdeti segítséget. A teljesség igénye nélkül három mindennapos probléma:
-
Egymás mellett ülve beszélget két-három gyerek? Ne kiabáljunk rájuk, hanem olyan játékot vezessünk be gyorsan, amelyben helyet kell cserélnie a gyerekeknek (pl. fejrecsapósat!) S amikor már kellő távolságba kerültek a klikket alkotók, folyhat tovább a foglalkozás.
-
Széthúzás vagy kiközösítés van a csoportban? A probléma megbeszéléséhez sok segítséget nyújthat egy-egy konfliktuskezelő vagy csoportbeli együttműködést segítő játék levezetése. Széthúzásra jó játék lehet a csomózás vagy éppen a titkos karmester. Kiközösítések megelőzőséhez vagy kezeléséhez pedig – többek között! – a különböző páros játékok, mint például a Páros rajz (a játékok leírását lásd: szentjánosbogár Játékoskönyv).
Játék és beszélgetés:
A játékok valamivel összetettebb, de nagyszerű tulajdonsága, hogy egy-egy jól kiválasztott és lejátszott játék kiváló táptalajául szolgál a beszélgetési témáknak. Hogyan is? A legtöbb játék – figyeljük csak meg! – magába foglalja egy-egy élethelyzet fontosabb mozzanatait. Eljátsszuk bennük az életünk egy részét, beleéljük magunkat egy szerepbe, csak épp nem élesben, hanem „játékból”. Ezekből a modellezésekből pedig akaratlanul is sokszor többet tanulnak a gyerekek, mint egy szimpla beszélgetésből.
A Bogárban arról ismerszik meg jó csoportvezető, hogy igyekszik úgy megválasztani a beszélgetés előtt, közben és után eljátszandó játékokat, hogy az passzoljon a beszélgetés témájához. Vezetőképzőinken is hangsúlyozzuk ezt, ahol gyakorlatokkal igyekszünk elsajátítani a megfelelő játékválasztás, majd az abból való beszélgetéskezdeményezés módszerét, hogy a gyerekek ne érezzék úgy, hogy belecsapunk a témába, hanem szépen rávezetjük őket a beszélgetés tárgyára, azaz a játékból lehetőség szerint átfolyunk a beszélgetésbe.
A gyakorlatban:
Egy konkrét példával modellezzük a fent vázoltakat: a 2004-es bogártábor témája „Az élet sava-borsa” volt, melyben az életünkben lejátszódó nagyobb ünnepeket, ill. fordulópontokat beszéltük meg a születésünktől egészen a halálunkig. A negyedik napon mély, nehéz, szinte már tabunak számító témáról beszélgettünk, a halálról. Mivel nem könnyű anyag – hisz mély sebeket is feltéphet – nem is kezdtük rögtön a téma közepébe vágásával, hanem a halállal összeegyeztethető játékokat játszottunk. Olyanokat, amikben ki lehetett esni és csak egy életünk volt (különlegesebb kidobók, fogók stb…) Majd pedig a beszélgetésnél ezt összehoztuk a halállal: „Milyen érzés volt kiesni? Tudni azt, hogy már nem térhetsz vissza, hisz csak egyszer játszottuk el a játékot? Milyen érzés kívülről figyelni a még játszókat, drukkolni valakinek?!” (Ha valaki úgy alakította a beszélgetést, akár a számítógépes játékokat is bele tudta venni, ahol köztudottan több életünk is lehet…)
A haláltéma talán az egyik legszélsőségesebb, de a táborban mégsem okozott botrányt és megrökönyödést, mert eleve oldott légkörben kezdtük a beszélgetést, és a gyerekek először a játékban átélt élményeiket osztották meg, amiből már könnyedén, feszültségek nélkül tudtunk átfolyni a beszélgetés célul kitűzött témájába. Ebből is látszik, hogy bármilyen más témához is remekül alkalmazhatók a legkülönfélébb, jól kiválasztott játékok, amelyekből ki lehet indulni.
Jó játékot kívánok!
Gym |