Csoportvezetési és vezetőképzési segédanyag gyűjtemény
Menü
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Közöségépítés
 
Beszéljük meg!
 
Szentjánosbogár
 
Klubvezetés - ÁTÍRÁS ÉS BŐVÍTÉS ALATT
 
Közösségek élete
 
Játékoskönyv kiegészítés
 
Beszámolók
 
6. Játék a klubunk sója

Játék – a klubunk sója

 

Játék nélkül nincs győzelem! Főleg, ha kisebbeket vezetünk. Ezt a fiatalabb vezetők is hamar belátják. Az viszont már nem mindenki előtt tiszta, hogy a közösségi játékban több lehetőség rejlik, nem csak aduászként lehet kezelni, amit végszükség esetén bedobunk, mentve vele a jó hangulatot és egy darabig a gyerekek figyelmét. A játék többrétegű („fenekű”) pedagógiai csodaszer is lehet, ha megfelelően kezeljük, mert a játékok sokkal több mindent rejtenek magukban, mint ahogy azt elsőre gondolnánk.

 

Játék-pedagógia:

Bár ez a rovat (Szentjánosbogár!) nem csak a táborviselt szentjánosbogaraknak szól, erről a témáról szólva elkerülhetetlen kitérni a Bogár egyik alapvető módszerére, a játék-centrikusságra:

Először is ne féljünk a játéktól, ne érezzük luxusnak, és ne odázzuk el azzal, hogy majd játszunk, ha marad rá idő! Nem csak azért alkalmazunk játékokat, mert jó „üzlet”, mert kiváló nevelőeszköz. A játék nem csak unaloműzésre szolgál, hanem sokkal több gond megoldásához nyújt kezdeti segítséget. A teljesség igénye nélkül három mindennapos probléma:

  • Egymás mellett ülve beszélget két-három gyerek? Ne kiabáljunk rájuk, hanem olyan játékot vezessünk be gyorsan, amelyben helyet kell cserélnie a gyerekeknek (pl. fejrecsapósat!) S amikor már kellő távolságba kerültek a klikket alkotók, folyhat tovább a foglalkozás.
  • Széthúzás vagy kiközösítés van a csoportban? A probléma megbeszéléséhez sok segítséget nyújthat egy-egy konfliktuskezelő vagy csoportbeli együttműködést segítő játék levezetése. Széthúzásra jó játék lehet a csomózás vagy éppen a titkos karmester. Kiközösítések megelőzőséhez vagy kezeléséhez pedig – többek között! – a különböző páros játékok, mint például a Páros rajz (a játékok leírását lásd: szentjánosbogár Játékoskönyv).

Játék és beszélgetés:

A játékok valamivel összetettebb, de nagyszerű tulajdonsága, hogy egy-egy jól kiválasztott és lejátszott játék kiváló táptalajául szolgál a beszélgetési témáknak. Hogyan is? A legtöbb játék – figyeljük csak meg! – magába foglalja egy-egy élethelyzet fontosabb mozzanatait. Eljátsszuk bennük az életünk egy részét, beleéljük magunkat egy szerepbe, csak épp nem élesben, hanem „játékból”. Ezekből a modellezésekből pedig akaratlanul is sokszor többet tanulnak a gyerekek, mint egy szimpla beszélgetésből.

A Bogárban arról ismerszik meg jó csoportvezető, hogy igyekszik úgy megválasztani a beszélgetés előtt, közben és után eljátszandó játékokat, hogy az passzoljon a beszélgetés témájához. Vezetőképzőinken is hangsúlyozzuk ezt, ahol gyakorlatokkal igyekszünk elsajátítani a megfelelő játékválasztás, majd az abból való beszélgetéskezdeményezés módszerét, hogy a gyerekek ne érezzék úgy, hogy belecsapunk a témába, hanem szépen rávezetjük őket a beszélgetés tárgyára, azaz a játékból lehetőség szerint átfolyunk a beszélgetésbe.

 

A gyakorlatban:

Egy konkrét példával modellezzük a fent vázoltakat: a 2004-es bogártábor témája „Az élet sava-borsa” volt, melyben az életünkben lejátszódó nagyobb ünnepeket, ill. fordulópontokat beszéltük meg a születésünktől egészen a halálunkig. A negyedik napon mély, nehéz, szinte már tabunak számító témáról beszélgettünk, a halálról. Mivel nem könnyű anyag – hisz mély sebeket is feltéphet – nem is kezdtük rögtön a téma közepébe vágásával, hanem a halállal összeegyeztethető játékokat játszottunk. Olyanokat, amikben ki lehetett esni és csak egy életünk volt (különlegesebb kidobók, fogók stb…) Majd pedig a beszélgetésnél ezt összehoztuk a halállal: „Milyen érzés volt kiesni? Tudni azt, hogy már nem térhetsz vissza, hisz csak egyszer játszottuk el a játékot? Milyen érzés kívülről figyelni a még játszókat, drukkolni valakinek?!” (Ha valaki úgy alakította a beszélgetést, akár a számítógépes játékokat is bele tudta venni, ahol köztudottan több életünk is lehet…)

A haláltéma talán az egyik legszélsőségesebb, de a táborban mégsem okozott botrányt és megrökönyödést, mert eleve oldott légkörben kezdtük a beszélgetést, és a gyerekek először a játékban átélt élményeiket osztották meg, amiből már könnyedén, feszültségek nélkül tudtunk átfolyni a beszélgetés célul kitűzött témájába. Ebből is látszik, hogy bármilyen más témához is remekül alkalmazhatók a legkülönfélébb, jól kiválasztott játékok, amelyekből ki lehet indulni.

 

Jó játékot kívánok!

 

Gym

 
Mottó

Egy gyereket nem lehet jóvá szidni, csak jóvá szeretni!

 
Üdvözlet!

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Szavazás
Kisközösség
Van kisközösséged?

igen, vezetője vagyok
igen, tagja vagyok
vezetek és tag is vagyok egy-egy kiscsoportban
nem, de szeretnék vezetni egyet
nem, de szeretnék tagként egy kisközösségbe járni
nem, de mindkettőt tervezem
nem, és nem is érdekel a téma
egyéb...
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Elmélyüléshez
 
Imák
 
Tanuláshoz
 
Játékok
 
Egyéb segédlet
 
Közösségek
 
Vallási linkek
 
Válság esetén
 
Hasznos linkek
 
Szállások
 
Utazás
 
Letöltés
 
Erre tévedők
Indulás: 2006-02-21
 
Másik számláló
 

RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    Lakatos munka- Épületlakatos munka- Haidekker kerítés - Haidekker kapu- Teraszkorlát- Lakatos munka szerelés- Hullámrács    *****    Itachi Shinden második fejezet!! - ÚJ FEJEZET - Felkerült a könyv második harmada!! Konoha.hu - KATT!! KATT! KATT!! KATT    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belõle is szörny váljék. S ha hosszasan tekintesz egy örvénybe, az örvény vissza    *****    Rose Harbor, ahol a tenger suttog és a múlt sosem tûnik el teljesen. - FRPG - csatlakozz közénk te is :)    *****    Egy kikötõ, ahol minden hullám egy új kezdetet ígér. Rose Harbor, több mint egy város, egy világ a világ mögött.    *****    Rose Harbor &#8211; kisvárosi báj, nagy titkokkal - légy részese te is ennek a kalandnak :) - FRPG    *****    Óceán, erdõ, csillagfény &#8211; minden ösvény Rose Harborba vezet - aktív FRPG közösség    *****    Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ a konoha.hu -n. Nézzetek be! *** Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ!!!    *****    ÁGICAKÖNYVTÁRA - KÖNYVEK, KÖNYVEK, KÖNYVEK - ÁGICAKÖNYVTÁRA    *****    MOVIE-NIGHT -> Filmek, Sorozatok <- MOVIE-NIGHT    *****    Movie-