Csoportvezetési és vezetőképzési segédanyag gyűjtemény
Menü
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Közöségépítés
 
Beszéljük meg!
 
Szentjánosbogár
 
Klubvezetés - ÁTÍRÁS ÉS BŐVÍTÉS ALATT
 
Közösségek élete
 
Játékoskönyv kiegészítés
 
Beszámolók
 
Hosszú méta szabályok

Hosszú méta

 

„A métajáték mai formájában a várháborúk emlékét őrzi. Eleinte csak a kollégiumi diákság játszotta egymás ellen, majd a kedvelt játékot a nyári szünidőben a falu ifjúságának is megtanították. A falu népe őrizte és továbbalakította a játékot. Már II. Lajos idejében (1500 körül) más volt a lovagok métajátéka és más a népé. A játék kedveltségét az országszerte elterjedt sokféle elnevezés és változat bizonyítja.” (Magyar Néprajzi Lexikon)

 

A méta – a többi hasonló sportjátékhoz hasonlóan, és ahogy a fenti szócikk is említi – többféle változatban él hazánkban. Azon csapatjátékok közé tartozik, amelyet játszanak téglalap, illetve kör alakú pályán egyaránt. Ez alapján hívjuk „hosszúmétának”, vagy „vármétának” is őket.

A bajnokságon vármétát játszottunk, érdemes hát megismerkednünk a méta egy újabb változatával is, a hosszúmétával, amely az otthoni vármétázások mellé is egész biztos üdítő változatosságot hoz majd:

 

Alapok:

A játékot két csapat játssza, az ütők és elkapók csapata. A két legügyesebb játékos pedig a két király (királynő). A pálya hossza 20-30 méter kicsiknek, 40-50 méter nagyoknak, szélessége 10-15, ill. 20-25 méter. Középtájon egy kő vagy fadarab jelzi a „várat” (erről később).

Az ütőcsapat a pálya egyik rövidebb szélén sorakozik fel a métavonalon. Az elkapók a pálya hosszanti szélén, az ütőkre merőlegesen állnak fel. Az egyik elkapó játékos – a várméta szabályához hasonlóan – kimegy az ütőkhöz feladni a labdát. Az ütők pedig egyenként, egymás után, háromszori próbálkozással ütnek. Ellenben a király, aki utoljára üt, háromszor is elütheti a labdát. De mindez érthetőbb lesz, ha elolvassuk a játék lefolyását is.

 

A játék menete:

A feldobó feldobja a labdát az ütő elé, aki ezt elüti, ahogy csak bírja. Ha sikerül, a métaütőt elengedi a következő ütő számára, ő maga pedig elfut a várig, megérinti, és ha tud, megpróbál visszarohanni a helyére. (Ez számít 1 pontnak.)

Minden ütőnek egymás után egyszer kell ütnie. Ha valakinek nem sikerült egyszer sem eltalálni a labdát, akkor – a vármétához hasonlóan – kiáll a métavonalra, és fut a következő jó ütésre.

 

Miközben repül a labda, az elkapók utána szaladnak. Ha elcsípik, egymásnak adogatják, míg a menekülő ütőhöz legközelebb lévő játékoshoz nem ér, aki megpróbálja őt megdobni (de bárki megpróbálhatja eltalálni). Viszont a várban és a métavonalon túl tilos megdobni az ütőt. Előfordulhat, hogy a játékos inkább a várban marad, ha úgy érzi, hogy az elkapók valamelyike túl közel áll hozzá: nincs esélye a visszatérésre. Ilyenkor az elkapók feladják a labdát a következő ütőnek (a csurgás itt szabálytalan!). Mialatt ez elüti a labdát és megpróbál elrohanni a várig, a várban rekedt „katona” megpróbál a helyére visszaszaladni.

 

Az is előfordulhat, hogy a katonák a várban rekednek. Akkor a királynak/királynőnek kell kiszabadítania őket, aki utoljára üt. A többiekhez hasonlóan háromszor suhinthat az ütővel, de nem kell rögtön futnia, mert ő háromszor is elütheti a labdát (suhintásonként egyszer), hogy amíg a kapók a labda után szaladnak, a várban rekedtek visszajuthassanak. De figyelem! Ha a játék során sikerül megdobni valamelyik ütőt, vagy röptében elkapni a labdát, az ütők és az elkapók helyet és szerepet cserélnek. Ez a szabály vonatkozik arra az esetre is, ha az ütők, sőt a király/királynő egyetlen ütése sem sikerül.

 

Az a csapat nyer, amelyiknek a játékidő alatt a legtöbb oda-visszafutást sikerült végrehajtania.

A játékot játszhatjuk a középen lévő vár nélkül is. Akkor a pálya két vége között kell oda-vissza futni. (Ebben az esetben a pálya túloldala, a vonalon túl ugyanúgy várnak minősül, és nem szabad megdobni az ott tartózkodókat!)

 

Izgalmas métázást!

 
Mottó

Egy gyereket nem lehet jóvá szidni, csak jóvá szeretni!

 
Üdvözlet!

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Szavazás
Kisközösség
Van kisközösséged?

igen, vezetője vagyok
igen, tagja vagyok
vezetek és tag is vagyok egy-egy kiscsoportban
nem, de szeretnék vezetni egyet
nem, de szeretnék tagként egy kisközösségbe járni
nem, de mindkettőt tervezem
nem, és nem is érdekel a téma
egyéb...
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Elmélyüléshez
 
Imák
 
Tanuláshoz
 
Játékok
 
Egyéb segédlet
 
Közösségek
 
Vallási linkek
 
Válság esetén
 
Hasznos linkek
 
Szállások
 
Utazás
 
Letöltés
 
Erre tévedők
Indulás: 2006-02-21
 
Másik számláló
 

RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    Lakatos munka- Épületlakatos munka- Haidekker kerítés - Haidekker kapu- Teraszkorlát- Lakatos munka szerelés- Hullámrács    *****    Itachi Shinden második fejezet!! - ÚJ FEJEZET - Felkerült a könyv második harmada!! Konoha.hu - KATT!! KATT! KATT!! KATT    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belõle is szörny váljék. S ha hosszasan tekintesz egy örvénybe, az örvény vissza    *****    Rose Harbor, ahol a tenger suttog és a múlt sosem tûnik el teljesen. - FRPG - csatlakozz közénk te is :)    *****    Egy kikötõ, ahol minden hullám egy új kezdetet ígér. Rose Harbor, több mint egy város, egy világ a világ mögött.    *****    Rose Harbor &#8211; kisvárosi báj, nagy titkokkal - légy részese te is ennek a kalandnak :) - FRPG    *****    Óceán, erdõ, csillagfény &#8211; minden ösvény Rose Harborba vezet - aktív FRPG közösség    *****    Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ a konoha.hu -n. Nézzetek be! *** Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ!!!    *****    ÁGICAKÖNYVTÁRA - KÖNYVEK, KÖNYVEK, KÖNYVEK - ÁGICAKÖNYVTÁRA    *****    MOVIE-NIGHT -> Filmek, Sorozatok <- MOVIE-NIGHT    *****    Movie-